de-haan-245-jaar stempel

Margreet Ophof - Move Manager

Margreet Ophof eigen voorkeur voor deze

De aftrap in een serie van komende interviews:

een mooi gesprek met Margreet Ophof. Als 'Move Manager' begeleidt zij binnen De Haan mensen van A tot Z die via hun werkgever worden uitgezonden.

"Ondersteunen in periode van onzekerheid, heel flexibel zijn en à la minute kunnen schakelen”

Margreet, misschien wil je jezelf eerst even voorstellen.

“Ik werk bijna 7 jaar bij De Haan. Ik heb een 25 jaar lange, algemene verhuiservaring want hiervoor heb ik 18 jaar bij een ander groot internationaal verhuisbedrijf gewerkt. In eerste instantie heb ik mij puur bezig gehouden met verkoop, de accounts, dus de bedrijven die mensen uitzenden, maar sinds zo’n 2 jaar houd ik mij ook bezig met het gehele traject. Ik begeleid nu iemand die verhuist van A tot Z oftewel vanaf het moment dat ik de aanvraag krijg totdat de goederen in huis staan en alles is afgehandeld”.

Jouw functie binnen De Haan is ‘Move Manager’. Wat vind je leuk aan jouw specifieke werk?

“Voorheen bij verkoop was het natuurlijk zo dat je alleen het voortraject bewerkt. Als het een opdracht werd dan droeg ik over. Nu heb ik vanaf het begin af aan tot het einde van de verhuizing contact met de mensen. Je zit daardoor meer in het dossier waardoor je heel veel ins en outs weet. Het is ook gewoon leuk het hele traject te kunnen volgen en zo meer betrokken te kunnen zijn bij de mensen die verhuizen. Weten wat er speelt, wat de zorgen zijn, proberen ze op hun gemak te stellen”.

Hoe ziet jouw dag er deze week er uit? Wie bezorg jij vandaag een glimlach?

“Een dag bij De Haan ziet er eigenlijk nooit hetzelfde uit. Aan het begin van de dag denk ik zo gaat het worden en aan het eind van de dag blijkt het vaak totaal anders. Flexibiliteit wordt zeker van mij verwacht. Er zijn altijd zaken die tussendoor komen, maar uiteraard begin ik met binnenkomende e-mails. Ik word geholpen door een takenlijst vanuit ons verhuissysteem dat ik dagelijks volg. Daarin staan onder andere mijn afspraken en wie ik wanneer wil bellen.

Vandaag heb ik bijvoorbeeld een meneer gesproken om hem onder andere te informeren hoe laat ons verhuisteam zal arriveren voor hun verhuizing van Nederland naar Madrid. Hun verhuisgoederen zullen morgen eerst naar onze opslag gaan. Ik heb daarnaast zijn vragen beantwoord over wat er wel of niet meegenomen mag worden en gevraagd of hij er psychisch klaar voor was. Natuurlijk doen wij al het werk, maar ik ervaar dat mensen zo’n persoonlijk gesprek waarderen, omdat ze toch vaak wat gespannen zijn".

Als Move Manager ondersteun jij dagelijks klanten van A tot Z. Welke informatiebehoefte zie jij?

“Uiteraard begint begeleiden al bij de intake. Dan krijg ik van onze zakelijke accounts al de basissituatie, bijv. is het iemand die alleen verhuist of is het een gezin, zijn er specifieke vragen gesteld etcetera. Ik vraag ook altijd of iemand al vaker is verhuisd, want ik merk dat dit de informatiebehoefte van mensen bepaalt. Nauwkeurige begeleiding, zo veel mogelijk informatie geven over wie wij zijn, wat wij doen, wat er van de mensen zelf verwacht wordt qua papierwerk dat zij moeten aanleveren, maar ook bijvoorbeeld mensen adviseren over verzekeringen.

Mijn advies: begin op tijd met documenten invullen, stel het niet uit tot de laatste dag. Het is toch altijd net wat bewerkelijker dan je denkt. Door tijdig te starten, kom je niet in de knel".

Zie jij veranderingen in de markt en heeft dat invloed op jouw manier van werken?

“In het algemeen is het wel zo dat er minder mensen met grote hoeveelheden verhuisd worden. Wat je nu merkt, en dat is het laatste half jaar toch gerelateerd aan COVID, is dat mensen toch onzekerder zijn. Het is onduidelijk of er toch opeens vertrokken gaat worden of niet. In die zin onzekere tijden, last minute verschuiven van gemaakte verhuisafspraken, visa die niet doorgaan, dus ik merk wel dat de mensen op dit moment meer stress ervaren rondom uitzendingen dan voorheen. Ik krijg daardoor meer vragen.

Als er bijv. geen visum is, kan er niet verscheept worden. Er moet dan beslist worden of de goederen later uit huis of misschien opgeslagen moeten worden in onze douane gecertificeerde loods. Deze vele verschuivingen zijn voor de mensen lastig en voor ons bewerkelijk. Voor mij betekent dat ondersteunen in periode van onzekerheid, heel flexibel zijn en à la minute kunnen schakelen”. 

Kan jij op basis van jouw ervaring als Move Manager een tip delen met onze klanten?

“Mensen mogen ervan verzekerd zijn dat De Haan overal bovenop zit. Wij hebben de internationale connecties, houden de markt nauwlettend in de gaten, bekijken specifieke situaties per dag, leiden alles in zo goed mogelijke banen en informeren mensen voortdurend. Tegelijkertijd is het ook realistisch om te zeggen dat wij afhankelijk zijn van externe factoren die wij niet in de hand hebben en daarom niet kunnen garanderen. Bijvoorbeeld afvaarten die op dit moment uitvallen of een luchtvracht die niet door kan gaan. Oftewel, we doen alles wat we kunnen, maar niet alles ligt in onze macht.