de-haan-245-jaar stempel
2 people watching laptop info

Anti-Trust Charter

 

Waarom deze verklaring?

De Haan neemt een duidelijk standpunt in tegen kartels, die de concurrentie tussen leveranciers beperken ten nadele van klanten. De Haan belooft zich te houden aan de hoogste ethische normen en aan open en eerlijke concurrentie (mededinging). De Anti-Trust Charter is een verbintenisverklaring en heeft betrekking op De Haan werknemers (permanent, tijdelijk of tijdelijk) en alle gelieerde derden die diensten verlenen aan of namens De Haan.
De Anti-Trust Charter zal worden geïntegreerd in de FAIM-kwaliteitsnorm.

Wat is een kartel?

Een kartel is een overeenkomst, onderling afgestemde feitelijke gedraging of samenzwering tussen concurrenten om prijzen vast te stellen, heimelijke aanbestedingen in te dienen, markten te verdelen of te delen en, meer in het algemeen, de concurrentie te beperken.
Een kartel wordt in de meeste rechtsgebieden beschouwd als de meest ernstige schending van de Anti-Trust wetgeving, wat kan leiden tot het opleggen van aanzienlijke boetes en, in bepaalde rechtsgebieden, strafrechtelijke sancties.

Nultolerantie beleid

Betrokkenheid bij een kartel is onaanvaardbaar. Het druist in tegen de kernwaarden van De Haan van vrij - en eerlijk concurreren op basis van de toegevoegde waarde van onze producten en diensten.
De wet- en regelgeving die kartelgedrag bestraft, is in de meeste rechtsgebieden van kracht. Deze wet- en regelgeving is bedoeld om vrije en eerlijke concurrentie te bevorderen en klanten te beschermen.

Charterverklaring

De Haan verbindt zich ertoe legaal - en ethisch gedrag te vertonen en zich te onthouden van activiteiten die de belangen van ons bedrijf, FIDI, andere gelieerde ondernemingen, klanten of de industrie schaden. De Haan zal stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze volledig op de hoogte zijn van de toepasselijke Anti-Trust wetten en -regelgeving in verband met kartelgedrag en andere overtredingen van Anti-Trust, en zal hun werknemers en zakelijke partners controleren om volledige en voortdurende naleving te garanderen.

Wettelijke naleving

De Haan zal ervoor zorgen dat zij op de hoogte is van alle toepasselijke wet- en regelgeving met betrekking tot concurrentiebeperkende praktijken in alle rechtsgebieden waarin zij actief is en dat zij deze wet- en regelgeving zal naleven.
De Haan zal ervoor zorgen dat zij op de hoogte is van en zich houdt aan de toepasselijke wet- en regelgeving met betrekking tot kartels.

Ethische gedragsverklaring

De Haan belooft een nultolerantiebenadering van kartelgedrag te hanteren. De Haan zal te allen tijde professioneel, eerlijk en met de grootst mogelijke integriteit handelen in alle zakelijke transacties en relaties. Ethische norm is van toepassing waar De Haan ook werkt.

Gedragscode – toewijding aan de waarden van De Haan

Door in te stemmen met en zich te houden aan dit Charter, verbindt iedereen zich ertoe:

  1. Neem nooit direct of indirect (via derden waaronder agenten, leveranciers of klanten) contact op met een feitelijke of potentiële concurrent of andere derde partij, die tot doel heeft kartelgedrag te vertonen.

  2. Stel nooit een overeenkomst voor, of direct of indirect, formeel of informeel, met daadwerkelijke of potentiële concurrenten, met betrekking tot gevoelige mededingings gerelateerde kwesties, waaronder:
  • Vaststelling van prijzen
  • Verdelen of delen van markten, klanten of gebieden
  • Optuigen van een concurrerend biedproces
  1. Meld elke indicatie of initiatief van ongepast concurrentiebeperkend zakelijk gedrag door een daadwerkelijke of potentiële concurrent in overeenstemming met uw interne rapportageprocedure, inclusief maar niet beperkt tot rapportage aan uw juridische afdeling en/of aan de relevante Anti-Trust autoriteiten.
  1. Niet deelnemen aan een vergadering van een brancheorganisatie waarin gevoelige Mededingings gerelateerde kwesties worden besproken. Als dergelijke onderwerpen tijdens een vergadering aan de orde komen, moeten medewerkers van De Haan onmiddellijk vragen om de discussie te beëindigen. Zo niet, dan moeten zij de vergadering verlaten en vragen dat dit in de notulen van de vergadering wordt genoteerd.
  1. Zorg ervoor dat alle interne en externe correspondentie, inclusief e-mails en teksten, en documenten, discussies en openbare verklaringen geen verklaringen bevatten die verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd door derde partijen of Anti-Trust autoriteiten en rechtbanken in de context van een potentiële Anti -Trust onderzoek.
  1. Behoud een onafhankelijk oordeel over de prijs of verkoop van producten en / of diensten.

  2. Beperk informatie die tijdens commerciële onderhandelingen met of aan concurrenten of andere derden is besproken, tot die welke strikt noodzakelijk is voor het voltooien of beoordelen van de transactie.

 Toezicht en handhaving

  • Medewerkers kunnen dit beleid vinden in onze kwaliteitshandleiding “KAM handboek” (Hoofdstuk: Werkvoorschriften).
  • De KAM en Facility Manager zal het beleid indien nodig herzien en eventuele herzieningen aanbrengen.
  • Periodieke herinneringen van dit beleid worden aan alle werknemers verstrekt (minstens eenmaal per jaar).
  • Als De Haan wijzigingen aanbrengt in haar Anti-Trust Charter zal dit worden bijgewerkt in het Anti-Trust Charter op hun website door middel van een hyperlink. Op deze manier kunnen klanten, leveranciers, zakelijke contacten, werknemers en andere mensen waarmee De Haan een relatie heeft, altijd het nieuwste Anti-Trust Charter volgen.

In geval van Anti-Trust klachten kunnen deze rechtstreeks worden gemeld aan onze KAM en Facility Coördinator via telefoon: + 31-78-6920333 of e-mail: quality@dehaan.nl, t.a.v. KAM en Facility Coördinator.

DE-HAAN_AM_5620-Website-250x250px
Wencke Klunder

Heeft u vragen? Onze ervaren specialist is u graag van dienst.

Bel mij op +31 78 69 20 333 of stuur me een .