de-haan-245-jaar stempel

André van Vliet & Arjan Baartman - internationale verhuizers

Andre van Vliet en Arjan Baartman interview_Rev

In deze serie van interviews, dit keer:
In gesprek met André van Vliet en Arjan Baartman. Terwijl zij in de sneeuw reden voor een verhuizing naar onder andere Frankrijk, interviewde ik deze twee internationale verhuizers telefonisch. Het werd een leuk gesprek waaruit het aanpassings- en inlevingsvermogen van deze ervaren rotten duidelijk naar voren kwam.

"Verhuizen is als een puzzel waarbij je de stukjes juist positioneert en in elkaar past

 

André hoe ben jij bij De Haan terecht gekomen?

Ik was brood- en banketbakker, maar dat was het niet voor mij. Via een dochter van iemand op kantoor bij De Haan, die naast mij woonde, ben ik daarom in september 1991 gaan praten bij De Haan.
Destijds had ik mijn rijbewijs nog niet. Ik ben daarom begonnen als verhuizer. Ik ging wel gelijk mee op de wagen. Dat sprak mij meteen aan! Plus het contact met mijn collega’s. Dat contact is goed en we kunnen echt op elkaar bouwen, want eigenlijk zijn wij allemaal wel een beetje gek toch? (lacht).

Zo kreeg ik steeds meer ervaring met verhuizen en haalde ik mijn rijbewijzen. Inmiddels werk ik al 30 jaar bij De Haan. Nog steeds met plezier omdat ik als internationale verhuizer met mijn eigen verhuiscombinatie veel Europese ritten rij voor internationale verhuizingen. Zo kan ik mijn energie kwijt!

En jij, Arjan?

Ik volgde een opleiding tot logistiek manager en deed vakantiewerk bij De Haan. Maar na een half jaar kwam ik erachter dat studeren toch niet mijn ding was.  Ik heb De Haan daarom in 2001 gevraagd of ik niet voor vast bij hen kon komen werken. Zodoende dus.

Ik ben destijds gestart met in de loods werken. Daar hielp ik mee met het laden en lossen en klusjes daaromheen. Daarna ging ik als zogenaamde derde man mee op de verhuiswagen. Als ‘jongetje’ heb ik zo onder de vleugels van de ervaren verhuizers het verhuis-vak kunnen leren.

Weer later mocht ik mee naar het buitenland. Dat vond ik zo geweldig dat ik gelijk verknocht was en in 2005 via De Haan mijn chauffeursdiploma’s heb gehaald.

Verhuizen is een vak zeg je. Welke elementen komen er bij kijken?

Als verhuizers van een internationaal verhuisbedrijf zijn wij gedegen opgeleid voor het specialistische vakwerk bij inpakken of demonteren van meubels en breekbare, waardevolle eigendommen. Maar je moet er natuurlijk ook een beetje gevoel voor hebben. Het gaat bij verhuizen onder andere om het efficiënt leeg maken van de bestaande woning. Op een wijze waarop de eigendommen én de woning niet beschadigen. Daarnaast moeten deze eigendommen zo weinig mogelijk ruimte innemen in de verhuiswagen, want ruimte is kostbaar in het vervoer!

Ook is het belangrijk om de dozen en de overige eigendommen zodanig te laden dat het gewicht goed is verdeeld én de items niet kunnen bewegen. Aangezien geen enkele verhuizing gelijk is, vergt dit concentratie en inventiviteit. Verhuizen is als een puzzel waarbij je de stukjes juist positioneert en in elkaar past!

Hoe bereid je je voor op een internationale verhuizing voor een klant? 

Op één rit zijn veelal meerdere klanten gecombineerd. De afdeling Planning bepaalt de volgorde van rijden. Wanneer we de rit van hen krijgen, start je met de papieren lezen en check je de bijzonderheden.

In principe bereidt kantoor alles voor qua datums, eventueel benodigde parkeervergunningen en douanepapieren. De regelgeving in het land van bestemming en de werkwijze van de douaneautoriteiten heeft grote invloed op het werk dat administratief nodig is. De administratieve eisen voor de douaneformaliteiten voor een verhuizing binnen de EU zijn anders dan bijvoorbeeld buiten de EU, zoals Zwitserland of Noorwegen, omdat er in dat laatste geval door ons in –en uitgeklaard moet worden bij de douanekantoren.

Naast verhuizers zijn jullie beiden tegelijkertijd ervaren chauffeurs. Wat vind je leuk aan het internationaal chauffeur zijn?

Dat je echt overal komt. Je ziet natuurlijk de mooiste plekjes binnen Europa op zulke ritten.  Rome, Monaco, prachtig! Wij genieten van het rijden en het zelfstandige werk past goed bij onze karakters.

Plus een stukje vakmanschap. Bij verhuizingen binnen Europa is het namelijk van belang dat je je niet alleen op de snelwegen thuis voelt. Juist ook in smalle straatjes, op onmogelijke rotondes, bochtige bergweggetjes of afgelegen huizen moet je weten hoe je met de verhuiswagen met aanhanger heelhuids bij de afleverlocatie voor de deur komt. Of het nu in het centrum van Parijs of Amsterdam is, aan de Costa’s in Spanje of in de bergen van Zwitserland.

Ooit hadden we bijvoorbeeld een ingewikkelde situatie in een klein plaatsje tegen Barcelona aan. De verhuizing was geladen en om er weg te komen moesten we best steil omhoog. Stil komen te staan is dan funest! Ik en de klant hebben toen twee kruispunten afgesloten, zodat André zonder te stoppen door kon rijden.

En natuurlijk dat je zoveel interessante en aardige mensen ontmoet- vooral onze klanten! Dat is een specifiek aspect dat altijd mooi blijft.

Kun je over dat laatste wat meer vertellen? Verhuizen is toch een stressvol moment voor mensen.

Dat klopt. Een niet te onderschatten vaardigheid zit met name in je omgang met de mensen die je verhuist. Inlevingsvermogen, rust uitstralen, geduld, prettige omgangsvormen, et cetera.  Als een enigszins gespannen klant zich op zijn gemak voelt bij ons, is dat natuurlijk super en een belangrijke voorwaarde voor een zorgeloze internationale verhuizing.

Jullie rijden nu negen dagen samen op één wagen. Is dubbel bemand rijden lastig?

Wij zitten vaak bij elkaar op de wagen, maar in principe hebben wij alle twee onze eigen vaste wagen. Daarop rijden wij ieder alleen of met een andere collega. Met elkaar op de wagen werken, slapen en eten is bij internationale ritten van gemiddeld vijf dagen wel 24/7. Het is net een huwelijk, dat moet wel passen. Daarom hebben wij daar zelf ook zeggenschap in. Arjan en ik vullen elkaars vaardigheden goed aan, wij lachen iedere dag. Je moet het zelf ook leuk maken natuurlijk.

Is het vak van internationale verhuizer de laatste 20 jaar volgens jullie veranderd?

Ja, dat wel. Rond 1995 werkten we sowieso met drie vaste mensen op één verhuiswagen.
Daarnaast deden we voornamelijk nationale verhuizingen in de regio, bijvoorbeeld rond Dordrecht of Rotterdam. Nu hebben we veel meer Europese verhuizingen, plus verhuizingen overzee. Dus de type klant die wij met onze verhuisdiensten helpen is gedeeltelijk ook veranderd. Helaas gaat dit wel gepaard met meer administratie.

Maak je wel eens bijzondere dingen mee?

Met name bij een internationale verhuizing maak je die belangrijke stap voor de klant mee. Je deelt als verhuizer als het ware met hen dat speciale en voor de klant bijzondere moment. Bij sommige klanten in het buitenland word je soms zelfs uitgenodigd om gezellig mee te barbecueën op het dakterras met een prachtig uitzicht of een duik in het zwembad te nemen aan het einde van een lange verhuisdag met hard werken. Dat is bijzonder om mee te maken! En natuurlijk gezellig.