de-haan-245-jaar stempel

Ab Jakobs - Project Manager

Ab Jakobs ervaren Projectmanager

We vervolgen de interessante serie van interviews die meer inzicht geven in het werk en de mensen die met z'n allen De Haan vormen:

Dit keer een gesprek met Ab Jakobs, onze kennisbaken voor projectverhuizingen voor wie geen bedrijfsverhuizing te gek is.

"Iedere dag is er een nieuwe situatie. Werken is daardoor nog steeds mijn hobby

Hallo Ab, vanaf welke bijzondere thuiswerkplek geef jij dit interview?

Vanuit huis waar ik omringd ben door mijn energieke echtgenote en de dierenboel bestaande uit vier honden, twee katten en een paard. Ik werk meestal vanuit de auto.

Jij en De Haan gaan lang terug, kun je iets over die tijd vertellen?

Dat klopt, wij gaan al 43 jaar terug! Tijden veranderen. Toen ik begon in 1977 was Wim de Haan directeur verhuizingen. Er waren toen nog twee aparte loodsen. Ik ben destijds begonnen in de kleine loods in Alblasserdam waar we met vier of vijf medewerkers zaten en buiten zo’n 20 à 25 verhuizers liepen.

Heb je een anekdote uit die tijd?

Wat mij vooral is bijgebleven is dat het kantoor en de loods ooit tot aan de grond toe zijn afgebrand. Dat was verschrikkelijk! Er stond net een spiksplinternieuwe verhuiswagen binnen die helemaal verloren is gegaan. Vanuit een noodkantoor zijn we toen weer dapper verder gegaan. Van die tijd werken alleen verhuizer Jannes Zijlstra en ik nog bij De Haan, dus niet veel mensen zullen dit wellicht weten.
Raar idee ook dat we destijds alles zonder computers of internet deden. Ik nam voor nationale verhuizingen altijd een schrijfblok mee. Er werd getaxeerd, er kwam een prijs uit en klanten tekenden ter plekke een bonnetje.

Welke werkzaamheden deed je toen?

Ik ben 25 jaar voor de Haan bij KPN – toen PTT - werkzaam geweest. Daar had ik als Account Manager mijn eigen werkplek, maakte ik de weekplanning en zorgde voor de interne PTT verhuizingen. Voor al die kantoren in heel Nederland was er altijd dagelijks wel iets te verhuizen, te bestellen of op te slaan. Niet meer voor te stellen hoe ontzettend groot dat destijds was.
Jarenlang was ik ook verhuizer. De Haan deed destijds met name particuliere inboedelverhuizingen binnen Nederland. Daarna zijn er geleidelijk Europese verhuizingen bijgekomen, met name Spanje.

Hoe ben je bij de afdeling Projectverhuizingen terecht gekomen?

Helaas is aan mijn Europese verhuizingen een abrupt einde gekomen toen ik een ernstig arbeidsongeluk kreeg waardoor ik een nek- en rughernia opliep. Daarna heb ik een poos alleen nationale verhuizingen gedaan. Toen mijn broer, die destijds ook bij De Haan werkte, aangaf met vroegpensioen te willen, heb ik zijn werk als Project Manager en taxateur op de gespecialiseerde afdeling Projectverhuizingen overgenomen. Met dat werk was ik blij, want als je zielig gaat doen heb je geen leven! Het enige wat ik absoluut niet meer mag, is tillen. Dit werk doe ik nog steeds.

Wat maakt Projectverhuizingen zo’n speciale tak van sport?

Taxeren, naar de klanten toegaan, iedere dag zie ik binnen Projectverhuizingen een nieuwe situatie die mijn inschatting vereist. Die uitdaging vind ik leuk aan mijn werk. Werken is daardoor nog steeds mijn hobby. Ik praat normaal en loop in mijn gewone kleren in plaats van driedelig pak. Maar ik heb wel een dosis ervaring en daarmee rust en overzicht, hetgeen anderen misschien missen.

Ik bereid elke verhuizing zo goed mogelijk voor door eerst de organisatie te bezoeken. Een grote organisatieverhuizing die snel afgerond moet worden, of bijvoorbeeld juist een kleinere, intensieve bedrijfsverhuizing waarbij alles eerst gedemonteerd moet worden omdat er geen liften aanwezig zijn, vragen elk een specifieke aanpak. Dus bespreek ik de wensen met de klant, taxeer ik de situatie en kom ik tot een plan van aanpak om een organisatie, groot of klein, zonder productiviteitsverlies te verhuizen. Dat is een specialisme, mijn vak en daar ben ik best trots op!

Wat zijn lastige situaties bij projectverhuizingen?

In principe denk je van tevoren altijd al goed na of je iets wel of niet gaat uitvoeren. Daarna ga je ervoor. Wij doen alles wat in een verhuiswagen past, en voor al het andere zoeken we een oplossing, zeg ik altijd. Denk bijvoorbeeld aan het inhuren van een hijskraan.
Natuurlijk lopen dingen wel eens anders dan gepland, maar binnen De Haan heeft iedereen altijd alles voor elkaar over. We zijn een hecht en vakkundig team en komen er daardoor eigenlijk altijd wel uit.
Het gekste waar ik ooit een opdracht voor kreeg was een vliegtuigvleugel verhuizen. Die paste net onder de viaducten op de uitgestippelde route. Dan moet je echt wel even goed meten (lacht). Een recente uitdaging was het enorm grote en zware blad van de proefkeuken binnen de laboratoriumverhuizing van de R&D-activiteiten van Unilever.

Wat betekent het voor jou om bij een familiebedrijf als De Haan te werken?

Het contact is altijd warm met de familie De Haan. De zoon van Oud-directeur Wim de Haan, Michiel, zat vroeger zelfs nog bij mij op de verhuiswagen als vakantiewerker om te helpen sjouwen. Helaas zie ik Wim De Haan vanwege de coronamaatregelen nu minder op kantoor. Maar de betrokkenheid binnen een familiebedrijf spreekt mij aan. Ik hoop door het geven van dit interview zelf ook bij te dragen aan die betrokkenheid bij elkaars werk.

Je vrouw Marja Jakobs werkt ook bij De Haan?

Inderdaad. Zij houdt als schoonmaakster al zo’n vijftien jaar lang alles spik-en-span op kantoor. Daarnaast ging Marja in de tijd dat ik verhuizer was ook graag met mij mee op zaterdagen om te helpen sjouwen.

Hoe gaat jouw komende week eruit zien?

Ik ga veel locaties bezoeken. Leuk is dat mensen die wij zakelijk al eerder verhuisden, soms een aantal jaren later mij opnieuw bellen om weer een nieuwe verhuizing te plannen. Vorige week was dit bijvoorbeeld het geval bij een bedrijfsverhuizing naar Polen. Vorige week ben ik daarvoor bezig geweest met de planning van deel één en deze week komt deel twee in de uitvoering.

Hoe beïnvloeden de COVID-maatregelen jouw werk?

Ik begin graag vroeg en ben altijd al om half zeven op kantoor. Dan maak ik een praatje met alle jongens in de buitendienst, geef waar nodig nog wat aanwijzingen voor de uitvoering en drink na afloop gezellig een bakkie met Marja. Nu kan dat helaas niet vanwege de coronamaatregelen. Dat praatje met de mannen mis ik ook echt wel.
Verder beïnvloedt COVID mijn manier van werken eigenlijk heel weinig. De vergaderingen zijn niet meer zo lang en worden bijgewoond door minder mensen, maar dat maakt het overleg eigenlijk alleen maar effectiever. Dat vind ik niet erg, want steeds meer verhuisopdrachten vinden tegenwoordig slechts twee à drie dagen in plaats van voorheen twee à drie weken van tevoren plaats, dus ik moet zeer effectief met mijn tijd omgaan.

Heb je nog een suggestie voor de lezer?

Wat niet veel mensen weten, is dat De Haan Projectverhuizingen ook kan helpen met ‘leegmanagement’ om gebouwen volledig casco op te leveren voor haar klanten. Dus het gaat dan niet alleen om het verhuizen, maar ook om de opslag, en het regelen en laden van afvalcontainers van alle materialen aanwezig in het oude pand. Wij zoeken in dat geval bijvoorbeeld opkopers voor het ijzer, plastic of hout. De opbrengst daarvan gaat terug naar de opdrachtgever. Dat is beter voor milieu en het bedrijf waardoor de klant zijn energie daardoor volledig kan richten op het nieuw te betrekken pand!